Centraal Vietnam - Reisverslag uit Dong Ha, Vietnam van Peggy & Erwin - WaarBenJij.nu Centraal Vietnam - Reisverslag uit Dong Ha, Vietnam van Peggy & Erwin - WaarBenJij.nu

Centraal Vietnam

Door: PeggyErwin

Blijf op de hoogte en volg Peggy & Erwin

11 December 2006 | Vietnam, Dong Ha

Met een naderende typhoon in het vooruitzicht zijn we 3 december op de trein gestapt richting het zuiden. Een stuk van 700 km waar de trein 16 uur over doet.

Langs de wilde kust naar Hoi An gefietst, regen, regen en nog eens regen. Na twee dagen staan de straten in Hoi An onder water. De nooit rustende handelsgeest van de Vietnamees speelt er direct op in. Houten bootjes liggen overal in de straten om je te vervoeren naar waar je maar wilt.

Commercie voert de boventoon in Vietnam, de Vietnamezen maken van hun woon/slaapkamer vaak ook nog een winkeltje, cafeetje of restaurant. Voor hun zelf rest er soms dan nog een kleine ruimte waar een bed, keuken en met een beetje geluk een toilet in is gepropt.

We hangen flink de toerist uit in Hoi An. We eten eten tezamen met de andere touristen onze buiken rond voor een een habekrats. We hebben allebei een 'Ralph Lauren' polo gekocht voor de avond en zitten nu als debielen tussen alle andere westerlingen in polo outfit.

6 december - maar weer een stukje fietsen

Om onszelf niet al te veel te vermoeien kiezen we voor een stuk van 70 km tot aan het strand van Lang Co. We zoeven in volle vaart langs de kust en maken nog een toeristische stop bij de Marmeren bergen vol Buddha beelden en Pagode's. Met een prachtig uitzicht op China Beach volgens Lonely Planet. De Lonely Planet is bijna net zo onbetrouwbaar als de Vietnamees, het uitzicht is niet bijzonder, maar de berg wel mooi.

We denken op ons dooie akkertje ons doel te bereiken, maar de Hai Van Pass was even onze aandacht ontsnapt(na een tijdje niet meer natuurlijk). Het werd weer klimmen geblazen. We moesten 500 m de berg op, gelukkig wisten we deze keer hoe lang we moesten klimmen, dus we hebben even twee uur flink de tanden op elkaar gezet, toen stonden we trots op de top. 'Woman no 1, man no 2'. Mooi gebergte met uitzicht op zee en naar beneden was natuurlijk dikke lol.

De Vietnamezen zijn zwaar irritant. Ben je halverwege de berg het vocht uit je lijf aan het persen en snak je naar zuurstof, komt er een met z'n stink brommertje voor je neus rijden. 'Come drink coffee in my cafe'. Nee ik heb geen tijd, wil voor het donker binnen zijn. 'You have to come, me 8 children, you look very tired, you have to drink coffee!' Nou, die moet je dan ook nog afwimpelen. We hebben nog nul aanmoedigingen van die lui gehad, zelf na 1 km bergopwaarts te hebben gefietst, roepen ze nog alleen maar 'hello, hello, money, money!'. Ja, het klopt we zijn heel rijk en hebben het veel beter dan jullie, maar al bikkelend de berg op zien we dat even niet zo.

Afijn, het strand van Lang Co bereikt. Bij ruim 500 kilometer op de teller hebben we ons zelf een pleziertje gegund en in een Beach Resort overnacht. 's Ochtend werden we wakker gemaakt door een stralende zon met het geluid van de ruizende zee in onze oren. 1 dag in het Paradijs.

De dag erna door de stromende regen richting Hue. Een plaats waar heel wat bekeken kan worden. Wij beperken ons tot een pagoda en de citadel want vanmiddag moeten we onze fietjes en spulletjes gaan opknappen (water is vervelend). Roest wegpoetsen, ontzanden, tassen ontschimmelen en leeggieten etc.etc. Verder degelijk europees eten naar binnen gewerkt (pizza, spaghetti, bratwurst, muesli en patat met mayonaise). Goed voor maag en humeur.

11 december 2006

Als natte honden zijn we in Dong Ha aangekomen, de hele dag mooi weer, de laatste 5 kilometer alsnog alles zeiknat. Vereist veel organisatorisch talent om alles weer op tijd droog te krijgen, dus aan ons niet echt besteed, maar we doen ons best. Vanavond weer ouderwets vietnamese kost.

Morgen op naar Laos!!

• 11 December 2006 - 13:15

Mama Riet:

Ik geniet enorm mee van de spannende verhalen,jullie belevenissen en de prachtige foto's maken dat ik het gevoel heb mee te fietsen,erg fijn om te lezen dat jullie genieten.Wel voorzichtig zijn hoor...de thyfonen zijn nog niet uit de lucht!
    mail volgt!

• 11 December 2006 - 13:18

Chantelle:

whooo...wat een mooie foto's maken jullie zeg... zit ik hier in het sjeune deutschland...haha.. maar..jullie regen > wij ook regen. raar idee dat jullie zover weg zijn ...wel echt stoer man !
    doe voorzichtig en maak nog meer van die mooie foto's, zodat wij ook mee kunnen genieten !!
    Jullie zullen wel gespierde benen hebben over een tijdje van al dat klimmen..pff. lijkt me echt zwaar ( lees : RESPECT !! )
    groetjes en xxxx van chantelle kick en troy lee ( o, en een poot van bully )

• 11 December 2006 - 13:19

Hoi Mama Riet,:

Je zult wel trots zijn op je dochter!!! T is niet niks... groetjes van chantelle

• 11 December 2006 - 14:37

Robert:

Net als de anderen wederom weer genoten van jullie verhaal, je kan zo een boek beginnen. Toch sportief van Erwin om als no2 te eindigen, bij bergje op :-).
    Dan wens ik jullie heel veel plezier verder en dat het weer binnenkort snel mag veranderen, misschien is het een schrale troost om te weten dat het hier ook een drama is.
    Vr. groetjes,
    Robert

• 11 December 2006 - 15:48

Pap En Mam :

hallo berggeiten jullie kunnen zo mee doen met de tour de france de foto,s zijn erg mooi ga zo door wij zijn erg blij dat het goed met jullie gaat veel liefs pap en mam en knuffel van fleurtje.tot mails

• 12 December 2006 - 11:16

Arnoud:

Vooral doorgaan zo. En blijven lachen natuurlijk. Maar dat is wel aan jullie besteed. Hier lekker druk met een bruiloft aanstaande en een steeds dikker wordende buik van Corina.

Groeten,

Arnoud

• 12 December 2006 - 13:20

Corine:

Dat zijn wel even andere avonturen dan de huiselijke baby-taferelen hier zeg! Wat een prachtige foto's bij de al even vermakelijke verhaallijn. Het klinkt alsof jullie nu al een perfect evenwicht hebben gevonden tussen bikkelen, vermaak en verwendagen, heel veel plezier gewenst in Laos! Dikke kus en een natte van Frederique...

• 12 December 2006 - 20:04

Ruud-hanneke:

peggy en erwin we vinden het prachtig om alles te lezen en tezien en heel andere wereld als de omgeving van ijmuiden we wensen jullie een goede reis verder en volgen jullie met veel interesse
    ruud-hanneke

• 13 December 2006 - 21:47

Simone:

Ha fijn! Weer een nieuw verhaal van jullie. Fantastisch om te lezen en mooie foto's! Jullie missen hier niets overigens. Er is nog niets veranderd, nog steeds zomerse temperaturen, Elfstedentocht zit er voorlopig niet in. En het kerstpakket stelt weer niet veel voor maar je weet van het gegeven paard dat je niet in de bek mag kijken. Fiets maar lekker door. Veel plezier in Laos en geniet van het relaxte volk daar, vast veel leuker dan die vietnamezen.

• 22 December 2006 - 15:42

Debbie En Rene:

hoi hoi, even een late reactie maar dat mag de pret niet drukken. heerlijke verhalen om van te smullen. ondertussen zullen jullie op laos zitten en waarschijnlijk al helemaal in de kerstsfeer zijn haha. alvast een heel goed uiteinde gewenst en neem wat borrels op het nieuwe jaar!!!!

gr debbie en rene

• 24 December 2006 - 12:38

Cor Marion Han. Ruud:

We wensen jullie prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar in het Verre Oosten. Hier is het koud en mistig. Groetjes uit Heemskerk.

• 24 December 2006 - 14:57

Henny & Peter:

We zijn jullie reis met mooie verhalen en foto's ook met plezier gaan volgen. We wensen jullie prettige kerstdagen en een gezond en gelukkig 2007

• 25 December 2006 - 14:05

Leen En Gerda:

hallo erwin en peggy wij volgen jullie reis op de voet en wensen jullie prettige kerst en een goed 2007 en heel veel succes de komende tijd gr, leen en gerda

• 26 December 2006 - 14:16

De Buren Ans Enruud:

nu deBeste wensen voor 2007 en heel veel geluk met de fietsreis ik vind het heel knap van jullie en ik blijf het volgen.

• 26 December 2006 - 23:29

Hans En Marianne:

hallo erwin en peggy
    wij wensen jullie een hele fijne tijd en een goed 2007
    groetjes van hans en marianne

• 27 December 2006 - 17:21

Han En Jaap:

Hallo Erwin en Peggy.
    Hoe is het met jullie af en toe zit ik met je moeder achter de pc de foto,s te bekijken watis het daar prachtig geen minuut om je te vervelen toch, dus nog een avontuurlijk en goed 2007 voor jullie samen.

Liefs Ome Jaap en Tante Han

• 31 December 2006 - 08:05

Etienne:

Hi Peggy,
    Net al jullie verhalen gelezen. Wel blijven genieten hoor van dit avontuur! Fijne jaarwisseling en heel veel plezier en geluk in 2007!

• 31 December 2006 - 16:56

Simone En Joseth:

EEN HEEL GELUKKIG EN VEEL FIETSVREUGD VOOR 2007

• 02 Januari 2007 - 09:17

Alex Van Oeveren:

Hoi Luitjes,

Een heel gelukkig 2007 met vele veilige fietskm's
    Wat een ontzettend mooi verhaal met prachtige foto's. Ik blijf jullie volgen.

Groet,

Alex en Corine

• 02 Januari 2007 - 09:56

Charley:

Mooie foto's en mooie vehalen. Een goed 2007!!

Groet, Charley

• 02 Januari 2007 - 12:40

Fam. Van Oeveren:

Dag lieve tweewielers,
    Wij wensen jullie een heel gezond en gelukkig 2007 toe!!
    Dikke kussen van Alex, Corine en Fredje

• 12 Januari 2007 - 22:38

T.BOTTERKPNPLANET.NL:

hE WAT GEWELDIG!WAT ZIEN JULIE VEEL,EN WAT EEN MAATJES ZIJN JULLIE VAN ELKAAR.gENIET EN PAS GOED OPELKAAR,DAN KUNNEN WIJ OOK NOG HEEL LANG GENIETEN!LIEVE GROETEN VAN tINY,VRIENDIN VAN RIET